Tankar

Sitter i mitt mörka rum och lyssnar på "Hallelujah". Jag tänker.
Jag tänker på dom som röker. Dom som förstör sitt liv. Jag blir så jävla trött. Jag blir så jävla ledsen... Jag blir rädd..

Tänk om.. Tänk när vi sitter där. Jag och min familj. Tänk när vi väntar på att få höra om mamma har fått cancer eller inte.. För jag är 100% säker på att det någon gång kommer att hända. Att man sitter där utan att kunna kontrollera tårarna som vägrar sluta rinna. När man sitter där och tänker "Varför?" när man ändå vet svaret. Det enkla svaret på den enkla frågan.
För att hon tog ett dumt beslut när hon var 13år och kunde tydligen fortsätta att leva så ända tills det var försent. Än hur länge hennes dotter tjata, sluta hon aldrig. Ska det vara så? Nej! Men, jag kan inget göra. Det är bara att vänta.. Vänta på att den dagen ska komma.. Det kommer den. Den kommer att komma och då är det försent. Då kommer hon att förstå vad hon har gjort. Då kommer hon att få ånger. Då kommer hon att få känna smärtan som jag har känt hela mitt liv.

En ständig fråga jag alltid frågar är "Vad fan har man för anledning att börja?". Man kan ju inte skylla på att man är ung och dum för, hallå? Jag är fan 14år och har absolut inget behov att dricka, röka eller ta drogor. Så, varför?
Så varför har min barndoms kompis börjat röka? Enligt henne "För att göra mina föräldrar arga". Eeh? Hallå? Kanske vissa är ung och dum ändå..
Och min syster. Kanske 13år när hon börja. Anledning "För alla andra gjorde det. Man vill ju inte verka töntig". Ne, tänk på det du när du är äldre så ska du få höra hur töntigt DET lät.
Min mamma vet jag inte varför hon börja. Förmodligen samma anledning som min syrra. Men det spelar ingen roll. Dom gör samma dumma val som dom sen kommer att få ångra i sina äldre dagar.

Vi har alla massor av val här i livet. Alla gör dumma val, men många är inte medvetna av det.
Dags att folket börjar tänka efter och fråga sig själva "Om det här är mitt enda liv, måsta jag ta hand om det väl för att sen kunna leva det fullt ut. Så, vad ska jag göra för att jag ska må bättre?"

Visst kan ni känna er bättre när ni tar ett bloss, men om ni tänker efter så blir ni inte bättre. Bara för stunden vilket bildar ett beroende.

Jo, enkelt för mig att säga eftersom jag inte röker. Men nån måste ju säga det för det är ju inte fel i det jag säger, eller hur?


" Jag behöver inte sluta röka för jag kommer ändå att dö "

Kanske det är det dummaste jag har hört någon säga och jag behöver inte förklara varför.


DON'T BLOODY SMOKE!!

Ta hand om er! <3

Kommentarer
Postat av: Pia

Å vilka klokatankar och reflektioner du har. Jag förtår att du är både ledsen, besviken och frustrerad över att både syrran och mamma röker. Och sen har vi ju din pappa och brorsa som snusar, det är ju inte mycket bättre det. Men när det där beroendet slår klorna i en verkar det inte finnas nån annan utväg. Eller, det är klart det finns en annan utväg. Klart dom kan sluta. Men det verkar oerhört svårt. Det bästa är om man kan hålla sig från alla slags beroenden, då är man som mest fri! Det är så BRA att inte du röker eller dricker!!! Jag tycker att du är en jättefin förebild./Pia

2008-11-17 @ 19:23:32
Postat av: Anonym

du är en mycket klok dotter..JAG ÄR SÅ STOLT ÖVER DEJ!!!/din far

2008-11-17 @ 19:36:28

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0