Vampyrer

Har precis sett Twilight på bio. Den var jättebra!! Fantastisk! Men inte som alla andra vampyr filmer. För det mesta brukar inte vampyrer tåla solljus (I den första Dracula-boken tålde de dock solljus men försvagades av det och i andra böcker glittrar dom som diamanter i solljus.) Och det är precis det som händer i denna film, dom börjar glittra som diamanter, vilket jag tycker är ovanligt.

Jag blir fascinerad av "vampyrer". Legender om vampyrliknande varelser och deras handlingar förekommer långt tillbaka - Odysseus utför själv en ritual för att locka fram de döda i Odysséen. Bland slaviska folk i Östeuropa har tro på vampyrer förekommit sedan 300-talet.
Just det här tycker jag är intressant! Har vampyrer funnits. Finns dom eller inte?
Jag tror inte dom finns, man att dom har funnits. Skulle vara ganska coolt :P Förutom allt dödande, men.. Om det ändå kunde vara som på film...

Det här tyckte jag också var intressant -->

Bakom denna myt finns det flera tänkbara förklaringar. Enligt en av dem uppkom myten i Böhmen under medeltiden, där byarna var isolerade, vilket gjorde att alla främlingar betraktades som farliga, men framför allt ledde isolationen till inavel, och deformationer. Det finns bland annat en sjukdom, (porfyria), vars symptom liknar beskrivningarna av vampyrer: en oförmåga att binda hemoglobinet i blodet gör att bäraren ser blek ut; porfyrinet som lagras nära huden är ljuskänslig (vampyrernas rädsla för solljus), och vitlök innehåller enzymer som under vissa omständigheter kan döda dem. Dessutom kan porfyrinet orsaka att tandköttet dras tillbaka så att tänderna ser större ut, och blodtörsten kan komma av bristen på friskt hemoglobin.

     Twilight <3


Kommentarer
Postat av: Tove

Hej.

Kollade igenom din bilddagbok förut och hittade hit till din blogg. Kul det där med Lars att du fått mail av honom och så :).

FÖrra året om du såg idol då, han Daniel Karlsson?. Han varochÄR min absolut största idol. Jag skickade massa mail till honom för ett år sedan och han svarade. Till slut började han ringa mig och nu idag är vi väldigt bra vänner. Har du träffat Lars någon gång?. kram

2008-11-30 @ 16:22:09
URL: http://liljatove.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0